Mengapa Kami Telah Semua Cuckoo untuk KonMari

Anonim

Rumah Moden Hangat Danielle & Patrick

Sama ada anda menyukainya atau anda sedang sakit mendengarnya, tidak ada yang menafikan bahawa Magic Life-Changing of Tidying Up telah memberi kesan kepada ramai orang. Tetapi mesej keseluruhan buku itu bukanlah sesuatu yang baru-kita semua tahu betapa baiknya merasakan perkara. Apa yang diberikan Marie Kondo kepada kita, apa yang berubah begitu banyak kehidupan kita, adalah bahasa yang memberi kita kuasa untuk melakukan apa yang kita mahu lakukan sepanjang masa.

Judul itu sendiri menggembirakan, menjanjikan janji konkrit yang boleh kita lakukan yang akan mengubah hidup kita. Unapologetically, buku ini menjanjikan "sihir, " dan kami membelinya kerana pada tahap tertentu kami sudah percaya bahawa jika kita hanya dapat mengawal barang-barang kita, perkara akan berbeza. (Mereka adalah.)

Dirumuskan untuk perubahan hidup, kami selanjutnya diberitahu bahawa merapikan, atau meremehkan, adalah satu-satu peristiwa. Kami dipam. Kami bersedia untuk melangkah semua perkara, kerana tugas yang menakutkan itu menjadi latihan bersaiz gigitan: kami akan meremehkan mengikut kategori. Tiba-tiba ia kelihatan kurang menggembirakan dan zon kita ditakrifkan. Kami tidak mengeluh mengelilingi rumah; kami akan mengeluarkannya.

Mungkin frasa yang paling kuat dari buku itu adalah "percikan kegembiraan, " dan untuk alasan yang baik. Kriteria Kondo untuk menjaga sesuatu atau membiarkannya memotong melalui semua rasa bersalah, ketakutan, sentimen, apa pun emosi yang membuat kami terjebak dengan barang-barang atau lumpuh oleh kebimbangan. Kata-kata beliau memberi kami kebenaran untuk pergi dengan perasaan usus kami. Ini menjimatkan masa, tenaga yang begitu banyak, dan membolehkan kita, pada akhirnya, bahagia dengan setiap perkara yang kita miliki.

Bukan sahaja bahasa Kondo memberi kita kekuatan untuk memilih untuk memiliki hanya yang membawa kita kegembiraan, tetapi dia juga membekalkan kita dengan kata-kata yang membantu kita berpisah dengan perkara-perkara yang akan kita simpan atas sebab-sebab lain. "Terima kasih" dan "selamat tinggal, " saya telah belajar, adalah kata-kata yang kuat apabila ia digunakan untuk sesuatu-dan untuk maksud apa yang telah terakru atau apa yang telah mereka wakili. Dengan bercakap dengan objek kami, kami memecahkan hubungan kami yang tidak sihat dengan mereka, perlahan-lahan.

Disokong oleh bahasa yang merangkumi persepsi dan kaedah, kita teruskan. Kami juga melipat semula pakaian dalam laci kami. Kami menunggang tinggi dalam kawalan. Kami KonMari semuanya. Ya, ada kata kerja untuk itu.

Apa yang kita tinggalkan ialah Michelangelic , keindahan yang tersisa apabila segala-galanya yang tidak dimiliki telah ditipu.